Великденски яйца боядисани с оцет от бъз - Elderberry Fruit Vinegar Dyed Eggs


Отдавна ме вълнуват силата и  разнообразието на природните багрила и начините за оцветяване с тях . Обичам цветовете, богатството от нюанси, носят ми настроение . Имам предпочитания, разбира се, които с годините и  сезоните в природата се сменят. Най-често влияние оказват сезоните в душата ми. Като че ли най-често харесвам синьо и зелено. За тези, които следят блога е известно, че обичам и цветовете в чинията. Радвам се на разнообразието от багри на продуктите. Обичам да готвя и съчетавам храни според цветовете им, да усещам заряда, който носят. 


От няколко години приготвям сироп от тревист бъз, популярен още като нисък бъз, бъзуняк (Sambucus ebulus)- знаете го - в стъклен буркан се нареждат последователно слоеве от напълно узрели  зрънца и захар. Бурканите се покриват марля и се оставят за около две седмици на слънчево място. След това  сиропът се прецежда и се прибира на студено място. Този сироп използвам за профилактика и укрепване на имунната система. Дали заради сиропа или начинът ми на хранене, ежедневното ядене на джинджифил, куркума , пиене на смутита , сокове, използването на сурова храна в ежедневното меню, а най-вероятно заради  всичко заедно, простуди и  разновидности на грип ни подминават. За да не се отклонявам повече ще продължа по днешната тема- багрене на яйца с бъз и по-точно- с остатъците от приготвянето на оцет.  



Оцетът от бъз приготвям по подобие на този от ябълки. И в един момент, когато е готов го прецеждам. Точно с това се занимавах тези дни и ми хрумна да използвам плодовата маса за шарене на яйца. (Детайли ще споделя в отделна публикация посветена на приготвянето на оцет от бъз. ) Резултатът ме зарадва. Искаше ми се да останат червено-розови, но с минаването на времето обагрените яйца преминаха през лилави нюанси и се превърнаха в сини. 



Снимала съм всички етапи от боядисването и на снимките се вижда трансформацията на цветовете .  Надявам се и вие да се насладите на снимките, толкова, колкото аз докато ги правех.



Приготвянето е много лесно и са необходими само две съставки.

Ето какво е необходимо:

* яйца - предварително почистени с оцет, сварени, студени, бели ***

Споменавам, че яйцата са студени, тъй като при много от технологиите за боядисване често яйцата се варят с багрилото или трябва  горещи да се потопят в боята или пък боята да се поддържа топла. В случая използвах напълно студени яйца.

Ако искате да приготвите издухани черупки от яйца само за декорация, процедирайте по същия начин, естествено без да варите черупките.

За по-добър резултат и  ярки цветове използвайте бели яйца.

* плодова маса - остатък от прецеждането на готов оцет от бъз

Начин на приготвяне:

В удобен съд поставяте слой от плодчетата бъз. Отгоре нареждате яйцата, които искате да обагрите и покривате със слой плодчета .



Ако нямате достатъчно плодова маса може след известно време да обърнете яйцата.



Дръжте ги около 15-20 минути, може и повече. Колкото по-кратък  е контакта на яйцето с багрилото, толкова по-блед цвят ще постигнете и съответно по-наситен при по-дълъг престой. Извадете и оставете върху решетка или кухненска хартия да изсъхнат.



Малко по малко започва смяната на нюансите.





На снимката по-долу се вижда и едно по-бежово яйце. Да уточня- много светло бежово.


Необагрените части на същото яйце на следващата снимка  изглеждат в златист нюанс.



От люляково виолетови яйцата постепенно  добиха  нюанси на океанско синьо.




Много ми хареса ефекта, който се постигна, благодарение на малките зрънца бъз. В участъците, които са престояли в повече течност, т.е. в  бъзов оцет цветът е наситено син.








Ще се радвам да опитате, ако имате възможност да използвате бъз или някой от другите начини за боядисване с натурални багрила, които съм показвала през годините. Може да видите как се боядисват яйца:
 с куркума тук ,
с коприва тук,
с лук -тук,
с каркаде и червено зеле - тук,
с вино, арония, листа от орех и лайка - тук
с корени от брош - тук.

 Любопитна съм  да видя вашите опити . За да ги видя в инстаграм - използвайте хаштаг #vkusnosbety или във FB , използвайте същия хаштаг или  линк към публикациите ми, които са ви вдъхновили. И както винаги ще се радвам на вашите сърдечни коментари, които оставяте тук.

Коментари

  1. Харесват ми яйцата ти, Бети, във всичките им нюанси :) Много са нежни! Ако знаех, щях да запазя мъстта от прецеждането на сока, но за догодина ще знам. Благодаря ти, че сподели!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Пепи! Радвам се, че ти харесват!

      Изтриване
  2. Бети, здравей искам да попитам червен цвят от цвекло и зелен от магданоз, целина,спанак мислиш ли че ще се получи ?

    ОтговорИзтриване
  3. Малина, опитай, ще ми е интересно какво се е получило. Аз също ще експериментирам с нови съставки. Хубав червен цвят се получава с корени от брош. Дала съм линк по-горе в публикацията. Купувам от билкова аптека. Виждала съм и в магазинчета, специализирани за подправки и билки. Ако не откриеш, пиши ми, ще ти изпратя.

    ОтговорИзтриване
  4. Страхотно красиви яйца, Бети и невероятно хубава идея! Благодаря ти от сърце и светли празници!

    ОтговорИзтриване
  5. Анонименаприл 19, 2022

    Това са най-красивите и необичайни яйца, които съм виждала! Много оригинално хрумване и реализация! Поздравления за креативността!
    Виктория С.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни